Bewaarde reizen (0)
Er zijn geen bewaarde reizen gevonden.

Lustrumreis vragen?

Bij het organiseren van een lustrumreis komt bijzonder veel kijken. Je draagt veel verantwoordelijkheid als lustrumreis commissie voor je dispuut of jaarclub. Er wordt door iedereen lang voor gespaard en de reis moet natuurlijk helemaal pefect en super bijzonder zijn!

Het is dus niet vreemd dat
je vragen hebt over de te organiseren reis of event. Veel antwoorden op de meest gestelde vragen vind je op de website van Younique Travel en per onderwerp hieronder.

Mocht je het gezochte antwoord niet vinden, neem dan gerust
vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag met het beantwoorden van al je vragen!

 

 

 

Betalingen ter plekke
Extra zakgeld
Betaling aan Younique Travel
Transport
Annuleren
Excursies
Reisbescheiden
Ticket
Accommodatie
Bagage
Inentingen
Overig



BETALINGEN TER PLEKKE

1. Moet je bij de grensovergang in dollars of de lokale munteenheid betalen?
Het is verstandig om altijd zowel dollars als lokaal geld op zak te hebben. Per grensovergang wisselt de voorkeur voor munteenheid waarmee betaald kan worden.

2. Hoeveel geld moeten we meenemen en welke eenheid?
Ongeveer zes weken voor vertrek ontvang je de reisbescheiden van Younique Travel voor je lustrumreis. Hierin vind je informatie betreffende geldzaken op je bestemming(en).

3. Waar kunnen we pinnen?
Ongeveer zes weken voor vertrek ontvang je de reisbescheiden van Younique Travel voor je lustrumreis. Hierin vind je informatie betreffende geldzaken op je bestemming(en). Het is altijd verstandig om bij aankomst op locatie met de chauffeur of reisbegeleider te overleggen waar en wanneer je het beste kunt pinnen. Op sommige locaties kun je nml niet pinnen. Voor meer informatie click hier.


4. Met welke passen kan ik betalen?
Ongeveer zes weken voor vertrek ontvang je de reisbescheiden van Younique Travel voor je lustrumreis. Hierin vind je informatie betreffende geldzaken op je bestemming(en). Voor meer informatie click hier. Check ook zeker bij je eigen bank of jouw pas al geactiveerd is voor pinnen en betalen in het buitenland. Sinds maart 2013 zijn sommige banken overgestapt op het automatisch uitzetten van deze mogelijkheid en kun je deze alleen aanzetten wanneer je je in Nederland bevindt.


5. Wat is het maximum bedrag dat ik per dag kan pinnen?

Dit hangt af van het land en van je eigen bank. We adviseren sowieso nooit teveel cash op zak mee te nemen (circa de waarde van 30,- USD per persoon per dag).


6. Welke valuta’s kan ik pinnen?

Je kunt altijd de lokale valuta’s pinnen en bij sommige banken ook dollars.


7. Moeten we een creditcard meenemen?
Het is altijd verstandig om een creditcard mee te nemen voor noodgevallen. We raden aan om twee creditcards per groep mee te nemen, zodat je nooit met lege handen komt te staan. Visa is overal ter wereld geaccepteerd. Mastercard meestal ook maar in iets mindere mate.

 

naar boven

 


EXTRA ZAKGELD


1. Hoeveel kost een biertje, cocktail? En andere verwachte kosten zoals lunch etc?
Ongeveer zes weken voor vertrek ontvang je de reisbescheiden van Younique Travel voor je lustrumreis. Hierin vind je informatie betreffende geldzaken op je bestemming(en). Vanzelfsprekend verschillende de prijzen per land, maar ook per gebied in het land.

 

naar boven

 

 

BETALINGEN AAN YOUNIQUE TRAVEL

 

1. Zijn de toeristenbelastingen inclusief of exclusief in de reissom?
De toeristenbelastingen zijn altijd inclusief de reissom tenzij anders vermeld. Separaat te betalen vertrekbelastingen die op sommige vliegvelden moet worden betaald zijn altijd exclusief.

 

2. Welke entreegelden zijn inclusief en welke exclusief?
Niet alle entreegelden kunnen vooraf betaald worden en dus moeten sommigen ter plaatse door de groep zelf betaald worden. In de reisbescheiden en de definitieve reisofferte staat vermeld welke entreegelden wel en welke niet inclusief zijn tijdens jouw lustrumreis.

 

3. Wanneer moeten we alles betaald hebben? Wat zijn de betalingstermijnen?
Er zijn twee manieren van boeken met verschillende betalingsvoorwaarden, mits er 10 personen of meer aan de reis deel nemen. Indien er minder dan 10 personen aan de reis deelnemen dan is optie 1 van toepassing.

 

Optie 1:
De reis boeken en de vliegtickets direct laten printen. De aanbetaling bedraagt in dit geval het gehele vliegticket inclusief de belastingen en toeslagen en de aanbetaling voor het programma. In praktijk komt het dan neer op een aanbetaling van circa. € 1.250,- per persoon op een reissom van € 2.000,- per persoon. De belastingen en toeslagen zijn in dit geval niet meer aan verandering onderhevig. De annuleringskosten zijn in dit geval vaak wel 100%. De restantbetaling volgt twee maanden voor vertrek.


Optie 2:
De reis boeken en de vliegtickets later of uiterlijk twee maanden voor vertrek printen. De aanbetaling bedraagt in dit geval 25% van de totale reissom van Younique Travel. De belastingen en toeslagen zijn aan verandering onderhevig tot aan het moment dat we de tickets printen voor jullie lustrumreis. Er is dus een evt risico tot een naheffing. Je kunt je jaarclub of dispuut hier tegen indekken door vroegtijdig de tickets te laten printen. Om tickets te kunnen printen moeten ze wel 100% betaald zijn en de definitieve namen bekend zijn. Na printen een ticket annuleren, rekenen de meeste airlines 100% kosten voor.

 

Indien de vliegtickets in een groepsboeking worden geboekt, dan hoeven de namen pas circa tien weken voor vertrek te worden doorgegeven. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kan circa 20% van het aantal deelnemers de vliegtickets kosteloos annuleren tot enkele weken of maanden voor vertrek. De restantbetaling volgt twee maanden voor vertrek.

 

4. Is ons eten inclusief of exclusief?
Een deel van het eten is inclusief. Dit wordt aangegeven in het schematisch reisoverzicht in de offerte.

 

5. Zijn de prijzen van de optionele excursies bij de reissom inbegrepen?
De prijzen van optionele excursies zijn exclusief, tenzij anders afgesproken. In de offerte is altijd terug te vinden welke excursies inclusief zijn gerekend.

 

6. Kunnen we op een later moment nog een extra persoon bijboeken?
In geval van beschikbaarheid kan er nog worden bijgeboekt. Let erop dat de kans groot is dat de kosten dan wel omhoog gaan in verband met hogere vluchtprijzen en dat er misschien geen beschikbaarheid meer is in accommodaties en vluchten. Soms kunnen we meerdere tickets optioneel inboeken, waar we later kosteloos voor een deel vanaf kunnen. Zodoende kan het verstandig zijn in die gevallen aan de ruime kant te gaan zitten met de inschatting van het aantal personen. Onze reisexperts van Younique Travel zullen je hierover specifiek informeren wanneer dit het geval is.

 

7. Zijn mijn aanbetalingen in veilige handen?
Hardtsikke veilig! Younique Travel is een betrouwbare en professionele reisorganisatie die is aangesloten bij alle denkbare branchverenigingen, kwaliteitslabels, garantiefondsen en aansprakelijkheidsverzekeringen!

 

naar boven

 

 


TRANSPORT


1. Zit er een cd-speler in onze bus en speelt deze ook gebrande cd’s af? En hoe zit het met MP3’s?
Vooraf weten wij niet in welke bus je precies rijdt. Over het algemeen heeft elke bus wel een cd-speler, maar het is afhankelijk van de chauffeur of je hier eigen cd’s in mag doen. De chauffeur is altijd de baas over de radio. Het gebruik van de radio/ cd -peler gaat dus altijd in overleg met de chauffeur. In praktijk is dit eigenlijk altijd mogelijk. Tegenwoordig beschikken veel busjes ook over Ipod- of MP3-aansluitingen, waardoor je de zelf samengestelde vakantiemuziek kunt beluisteren. Afhankelijk natuurlijk van het land waar je lustrumreis plaatsvindt.

 

2. Kunnen we bij elkaar zitten in het vliegtuig?
Indien mogelijk, doet de luchtvaartmaatschappij altijd zijn best de groep bij elkaar te plaatsen. Younique Travel kan hierover echter geen garanties afgeven.

 

3. Reizen we in een grote groep of alleen met onze eigen groep?
De transfers en overig vervoer ter plekke voor je lustrumreis zijn vrijwel altijd met een privéboot en/of privébusjes. Indien er gebruik wordt gemaakt van openbaar, staat dit vermeld in de offerte.

 

4. Staat er bij aankomst op het vliegveld iemand op ons te wachten?
Ja. Bij aankomst staat er een vertegenwoordiger van Younique Travel klaar met een naambordje met jullie groepsnaam erop en het logo van Younique Travel.

 

5. Hoe lang duurt onze overstap?
Iedere vlucht heeft een andere overstaptijd. Bij overstaptijden van minder dan twee uur, is er altijd haast geboden. Vraag aan de douane of je voor mag, zodat je geen tijd verliest met onnodig lang in de rij staan wachten. Sommige overstappen duren langer en bieden de mogelijkheid om de luchthaven zelfs te verlaten en toeristische tripjes te ondernemen. De kans bestaat dat er, zodra je de luchthaven verlaat, luchthaven vertrekbelasting betaald moet worden. Houd er rekening mee dat je voor een intercontinentale vlucht minimaal twee uur van tevoren op het vliegveld aanwezig moet zijn.

 

6. Is het vervoer voor ‘s avonds en ‘s nachts geregeld of moeten we dan een taxi nemen?
Tenzij anders vermeld, is er ‘s avonds en ‘s nachts geen vervoer inbegrepen voor het stappen. Taxi’s zijn ter plaatse vaak bijzonder goedkoop. Zorg wel dat je altijd met een officiële taxi gaat en bij voorkeur niet alleen. Ga ‘s nachts in ieder geval niet alleen over straat zwerven. Want, hoe veilig een land ook is, als toerist val je altijd op.

 

7. Zit er airco in de bus?
Bijna alle voertuigen zijn voorzien van airconditioning. Afhankelijk van het land kan het voorkomen dat er echter geen airo aanwezig is.

 

8. Stoppen we onderweg voldoende met de bus om even te pauzeren?
Tijdens transfers met een privévoertuig, is het altijd mogelijk regelmatig te stoppen om de benen te strekken, iets te drinke, die ene mooie foto te maken, etc. Bij transfers met het openbaarvervoer (die maar weinig voorkomen) is het een kwestie van aanpassen.

 

9. Reizen we met een vaste bus / chauffeur?
Meestal doet de chauffeur een deel van de reis, maar dat is afhankelijk van de bestemming. Als je een landencombinatie boekt dan wissel je op de grens van bus en chauffeur. Younique Travel probeert altijd zoveel als mogelijk is, tijdens een lustrumreis één zelfde bus en chauffeur in te zetten.

 

naar boven

 

 


ANNULEREN


1. Tot wanneer kan ik een annuleringsverzekering afsluiten?
Een annuleringsverzekering moet je officieel binnen zeven dagen na het boeken van de reis afsluiten. Deze kan via Younique Travel worden afgesloten tegen touroperator inkoop tarieven. Klik hier voor meer informatie.

 

2. Wat kost een annuleringsverzekering?
De kosten van de annuleringsverzekering zijn afhankelijk van de reissom. De annuleringsverzekering is wettelijk 6% of 6,5% van de reissom per persoon (exclusief 21% assurantiebelasting en € 3,50 poliskosten).

 

3. Kan ik bij Younique Travel een verzekering afsluiten?
Wij werken met de Europeesche Verzekeringen samen. Al 5 jaar op rij verkozen tot de beste Reisverzekeraar in Nederland. Via ons kun je bij hen zowel een reis- als annuleringsverzekering afsluiten. Klik hier voor meer informatie.

 

naar boven

 

 


EXCURSIES


1. Wat gebeurt er als een excursie niet door kan gaan in verband met het weer?
Helaas staan wij niet in voor weersomstandigheden. Er zal ter plaatse altijd worden geprobeerd de excursie te verzetten of een alternatief te bedenken. De meeste activiteiten zijn gelukkig niet erg weersafhankelijk. Denk aan raften: je wordt toch wel nat, of het nou regent of niet.

 

2. Kunnen we ook iets voor het goede doel doen op de bestemming?
Dit is afhankelijk van de locatie en altijd op aanvraag.

 

3. Welke excursies hebben we geboekt?
Dit staat vermeld in het de offerte. Ongeveer 6 weken voor vertrek ontvang je de reisbescheiden van Younique Travel voor je lustrumreis. Ook hierin staat precies vernoemd welke excursies via ons zijn geboekt en welke inclusief zijn.

 

4. Worden we opgehaald voor de excursies en waar?
Je wordt voor de excursies bij je accommodatie opgehaald tenzij anders vermeld. Indien je ook een gids hebt, ontmoet je deze in de lobby, waar hij te herkennen is aan een naambordje met je jaarclub naam en het logo van Younique Travel.

 

5. Hoe laat moeten we klaar staan voor onze transfer/excursie?
Ongeveer 6 weken voor vertrek ontvang je de reisbescheiden van Younique Travel voor je lustrumreis. In de reisbescheiden staat het definitieve reisschema. Per dag staat er een tijd en plaats waar je wordt verwacht. Veelal worden die ook nog genoemd op evt vouchers van Younique Travel die bij de reisbescheiden inzitten.

 

6. Spreekt onze chauffeur Engels?
De meeste chauffeurs spreken geen Engels, maar met handen en voeten kom je een heel eind. Daarnaast kent de chauffeur de route van je lustrumreis en hoeft er vrijwel niks gecommuniceerd te worden. Daarvoor gaat veelal een lokale reisbegeleider van Younique Travel mee.

 

naar boven

 

 

REISBESCHEIDEN


1. Wanneer ontvangen we de tickets?
Luchtvaartmaatschappijen werken tegenwoordig met e-tickets. Je e-ticketnummer staat in de computer van de luchtvaartmaatschappij en is gelinkt aan je naam. Wanneer je je paspoort afgeeft bij de incheckbalie, weten de medewerkers meestal al genoeg voor jou en de rest van de groep. Voor de zekerheid wordt je e-ticketnummer ook nog in de reisbescheiden gezet, die je ongeveer 6 weken voor vertrek per e-mail ontvangt.

 

2. Hoe zit het met de geldigheid van je paspoort? Hoe lang moet deze nog geldig zijn om te kunnen reizen?
Over het algemeen genomen moet bij reizen naar bestemmingen buiten Europa je paspoort bij terugkomst in eigen land, dus ná de lustrumreis, nog minimaal zes maanden geldig zijn.

 

3. Wanneer ontvangen we de reisbescheiden?
Ongeveer 6 weken voor vertrek ontvang je de reisbescheiden van Younique Travel voor je lustrumreis. In de reisbescheiden vind je de volgende informatie:

1) Dag-tot-dag-programma
2) Vluchtschema
3) E-tickets
4) Adresgegevens accommodaties voor de thuisblijvers
5) Noodnummers van Younique Travel collega´s ter plekke
6) Praktische reisinformatie over het land
7) Paklijst
8) Pickupbordje die de gids / chauffeur bij aankomst ook zal gebruiken


4. Kunnen we online inchecken?
Het is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij of je online kunt inchecken. Indien je online kunt inchecken, geldt dat je dit kunt doen tussen 30 tot 24 uur voor vertrek. Voor groepen met meer dan 10 reizigers is het veelal niet mogelijk vooraf online in te checken, maar ben je wel vaak ge-preseat. Oftewel, heb je als groep stoelen bij elkaar aangewezen gekregen

 

5. Moet er een visum voor de reis worden geregeld of kan dit ook ter plekke?
Voor de meeste bestemmingen geldt dat je geen visum nodig hebt. Wel moet je in het bezit zijn van een geldig paspoort dat na vertrek uit Nederland nog tenminste zes maanden geldig is. Op sommige bestemmingen kun je (soms tegen betaling) een visum 'upon arrival' ontvangen. Ook zijn er bestemmingen waarvoor je tijdig vooraf in Nederland je visum moet aanvragen! Voor meer informatie kijk je hier.

Een visum regelen is altijd je eigen verantwoordelijkheid. net als een geldig paspoort! Bij vragen specifiek over jouw lustrumreis bestemming, kun je onze reisspecialisten altijd voor advies bellen!

 

6. Welk nummer moeten we bellen in geval van nood?
Als de reisbegeleider het probleem niet voor/met je kan oplossen, bel dan altijd eerst naar onze collega's ter plaatse, waarvan je door Younique Travel de noodnummers in de reisbescheiden hebt ontvangen. Zij kunnen, omdat zij op bestemming aanwezig zijn, vaak meer en sneller zaken regelen. Indien je er met de reisagent ter plaatse niet uitkomt, kun je gedurende kantooruren het nummer van Club Travel Lustrum bellen en buiten kantooruren het noodnummer.

 

7. Krijgen we ook vouchers, zo ja waar?
Afhankelijk van de bestemming krijg je vouchers voor de accommodaties, transport en excursies in de reisbescheiden toegestuurd. Dit verschilt per bestemming. Indien er gebruik wordt gemaakt van vouchers, worden deze ter plaatse ook nog eens overhandigd.

 

naar boven

 

 


VLIEGTICKETS


1. Is het mogelijk mijn vliegticket te wijzigen? (Bijvoorbeeld eerder/ later/ andere bestemming/ andere naam)
De voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij zijn altijd leidend. De voorwaarden zijn bij ons op te vragen, omdat ze erg afhankelijk zijn van het moment, de airline en de boekingsstatus van het ticket.

 

2. Kan ik mijn ticket een tijdje in optie houden?
Een vliegticket kan soms tijdelijk in optie staan. De duur van de optie is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en de resterende tijd tot het vertrek en het seizoen. Gemiddeld is een optie drie dagen. Bij groepen van meer dan 10 personen is er veelal een wat langere optie termijn mogelijk. Indien er personen afwijken van de groep, dien je dit voor de boeking aan te geven.

 

3. Kan ik een ticket boeken dat afwijkt van de rest van de groep?
Een afwijkend ticket is mogelijk. Het tarief van het afwijkende ticket is uiteraard wel aangepast op de afwijking.

 

naar boven

 

 


ACCOMMODATIES


1. Hoe is de kamerindeling?
Wij delen de kamers zelf niet in, dit laten we aan jullie over. We maken meestal gebruik van 2-of 3-persoonskamers, afhankelijk van de groepsgrootte, het budget van je jaarclub, de bestemming en de accommodatie.

 

2. Is er bedlinnen en een handdoek in de accommodaties aanwezig?
De accommodaties zijn vaak voorzien van bedlinnen en handdoeken. Alleen als er een kampeer element in de reis is opgenomen, kan het voorkomen dat je zelf een slaapzak/handdoek moet meenemen. Dit melden wij uiteraard vooraf in de reisbescheiden die je ongeveer 6 weken voor vertrek per mail ontvangt. Het is wel altijd verstandig om zelf een badlaken mee te nemen voor het zwemmen en het relaxen op het strand.

 

naar boven

 

 


REIS BAGAGE


1. Moeten we een rugzak of een koffer meenemen?
Een rugzak of grote sporttas op wieletjes is altijd handiger dan een harde koffer, maar geen must. Zorg wel altijd dat je naast je koffer of backpack, ook nog een losse kleinere dag rugzak meeneemt voor excursies en dag tripjes.

 

2. Moet ik nog extra spullen meenemen voor mijn kampeer trip zoals een slaapzak etc.?
Ongeveer zes weken voor vertrek ontvang je een informatiepakket met daarin een paklijst. Dit is een advieslijst voor je bagage.

 

3. Hoeveel tassen/koffers mogen we per persoon meenemen?
Eén tas per persoon van maximaal 20 á 25 kg (afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij) en een stuk handbagage dat voldoet aan de maten die de airline stelt. Raadpleeg daarvoor de website van de airline.

 

4. Moeten we een klamboe meenemen?
Nee. Indien er een klamboe gebruikt dient te worden, is deze al op locatie aanwezig.

 

5. Moeten we al onze bagage meenemen als we op een campingtrip gaan of alleen en tas voor de trip?
Op je campingtrip heb je alleen een rugtas met spullen nodig die je tijdens de kampeer trip gebruikt. Je koffer wordt door de chauffeur naar de volgende accommodatie gebracht of blijft achter in het hotel waar je vooraf verblijft.

 

naar boven

 

 


INENTINGEN


1. Moeten we malariapillen meenemen?
Wij adviseren je om contact op te nemen met je huisarts of de plaatselijke GGD; deze instanties kunnen je de meest recente informatie geven over gezondheidvoorzorgsmaatregelen en veilig op reis.

 

2. Welke inentingen heb ik nodig?
Wij adviseren je om contact op te nemen met je huisarts of de plaatselijke GGD; deze instanties kunnen je de meest recente informatie geven over gezondheidvoorzorgsmaatregelen en veilig op reis. Voor een indicatie verwijzen we je naar de website van Gezond Op Reis

 

3. Wanneer moet ik me laten inenten?
Wij adviseren je om contact op te nemen met je huisarts of de plaatselijke GGD; deze instanties kunnen je de meest recente informatie geven over gezondheidvoorzorgsmaatregelen en veilig op reis.

 

De meeste reizigers hebben meer dan één inenting nodig en de meeste inentingen hebben tijd nodig om in te werken. Soms is een herhalingsprik nodig. Het is daarom voor iedereen die op reis gaat van groot belang tijdig een afspraak bij de GGD te maken. Vuistregel daarbij is: haal inentingen minimaal zes weken voor vertrek (voor korte reizen drie tot vier weken voor vertrek). Ga je langer dan drie maanden op reis, neem dan bij voorkeur zes maanden van tevoren contact op met de desbetreffende organisaties.

 

naar boven

 

 


OVERIGE


1. Hoe is het weer op locatie momenteel?
Het weer op locatie kun je checken op weeronline of weathernews

 

2. Kunnen we onze mobiele telefoon op de bestemming gebruiken?
Het is afhankelijk van je toestel/ provider en hat land waar je naar toegaat of je daar mobiel kunt bellen. Neem hiervoor contact op met je provider.

 

3. Ik heb na het boeken van de reis een nieuw paspoort gekregen. Moet ik nu het nieuwe nummer doorgeven?
Ja. We hebben de gegevens nodig voor onze leveranciers en voor noodsituaties.

 

4. Hoe zit het met stroom?
Zorg dat je een universele verloopstekker/ wereldstekker meeneemt. Dan weet je zeker dat je apparatuur altijd bruikbaar is in het buitenland. Check altijd eerst je adapter voordat je een apparaat aansluit in verband met voltageverschil. In de reisbescheiden die je ca zes weken voor vertrek ontvangt van Younique Travel, staat ook specifieke informatie hierover vermeld voor het land van jouw lustrumreis.

 

naar boven